We hebben hier lang op moeten wachten, en we zijn zo blij dat hij er eindelijk is! Een nieuwe A-klasse systeemhelm met allerlei moderne functies en specificaties. Dit is de Schuberth C5, de langverwachte opvolger van de oerdegelijke C3. Nouja, we denken de controversiële C4 dan wel eventjes weg.
Schuberth C5 Specificaties
Een jaartje of 4 geleden kwam Schuberth met de C4 helm, een veelbelovende systeemhelm die helaas niet op alle fronten de prestaties heeft geleverd die we verwacht hadden. Er waren bijvoorbeeld een aantal problemen met anti-condens vizier dat niet door Pinlock werd gemaakt, en de kinventilatieklep die te makkelijk loskwam. Deze kinderziektes zijn allemaal opgelost en alle opstartproblemen waren verholpen met de komst van de C4 Pro – maar, nog steeds waren we niet omver geblazen door de helm. Inmiddels is het tijd voor een nieuwe systeemhelm, en daarom presenteren wij ook vol enthousiasme en overtuiging; de nieuwe C5. Een helm die compleet opnieuw ontworpen is, met behoorlijk wat veelbelovende specificaties en functies.
Nieuwe ECE 22.06 keuring
Je zult het ons wel vaker horen zeggen de komende tijd, maar de komst van de ECE 22.06 keuring is een van de belangrijkste nieuwe innovaties in het land der helmen. Motorhelmen worden met deze keuring blootgesteld aan hogere eisen waaraan de helmen minimaal moeten voldoen. Zo worden helmen nu ook getest op impact met een roterende beweging en op accessoires zoals een zonnevizier of een geïntegreerd communicatiesysteem. Dit komt de kwaliteit en veiligheid van alle nieuwe helmen ten goede, en je raadt het al: de Schuberth C5 is dubbel en dwars geslaagd voor de nieuwe ECE 22.06 certificering. Ook beschikt deze nieuwe tophelm over de P/J homologatie, hiermee mag je met het kinstuk omhoog rijden op de openbare weg.
De buitenschaal van de helm is gemaakt volgens het geavanceerde Direct Fibre Processing principe, dat is niets nieuws. Maar wat wél anders is, is dat de glasvezel buitenschaal nu voor het eerst verstevigd is met een extra carbon laag. Dat is bevorderlijk voor de sterkte van de buitenschaal, maar helpt ook om het gewicht laag te houden. Het gewicht komt op ongeveer 1640 gram in de kleinste schaalmaat, wat prima is voor dit type helm.
Schuberth C5 gewicht
De buitenschaal komt overigens slechts in twee verschillende schalen, wat voor een helm in deze prijsklasse best vreemd is. In de toekomst zouden we graag zien dat dit minimaal naar 3 gaat, zoals bij de Shoei Neotec II het geval is. Hoe meer schalen, hoe lichter en kleiner de helm zal zijn in kleine maten.
Dat is trouwens ook weer beter voor de pasvorm en aansluiting van de helm. Al is de pasvorm van de Schuberth C5 dik in orde – veel trouwer aan de C3, veel prettiger dan de C4. Het materiaal van de voering voelt ook zacht en premium aan, dus qua comfort zit je wel goed met deze helm. Er komt ook een interessant nieuw concept uit samen met deze helm; Schuberth Individual.
Schuberth C5 op maat maken met Schuberth Individual
Het Schuberth INDIVIDUAL systeem lijkt op een soort doe-het-zelf custom fit systeem dat geïnspireerd is op het Shoei Personal Fitting System. Wat we alvast weten is dat het mogelijk zal zijn om de pasvorm van de helm aan te passen naar jouw voorkeur en hoofdvorm. Iedereen heeft een andere hoofdvorm, en hiermee wordt het voor meer rijders mogelijk om met een goedzittende helm te rijden. Helaas is het op dit moment nog niet bekend wat dit kost of hoe het precies in zijn werk zal gaan.
Is de Schuberth C5 een stille systeemhelm?
Wél weten we dat de positionering van de kinband is verbeterd en dat er een volledig nieuwe kraag voor de C5 is ontworpen. Schuberth stond in het verleden bekend om de stilste systeemhelmen totdat de Neotec II van Shoei op de markt kwam. De vraag is nu hoe deze nieuwe C5 het zal gaan doen op het gebied van geluidsdemping, ook hier zullen we in de toekomst nog aandacht aan gaan besteden.
Natuurlijk heeft Schuberth bij het ontwerpen van het vizier ervoor gekozen om weer voor een grote kijkhoek te kiezen, wat erg comfortabel is tijdens het rijden. De fout om een goedkoper anti-condens scherm te plaatsen is niet weer gemaakt, deze helm komt met een Max Vision 120 Pinlock lens om het beslaan zo goed mogelijk tegen te gaan.
Schuberth C5 memory function vizier
Wat ook heel tof is aan dit vizier is het nieuwe Memory Function systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat het vizier terug klapt in de stand waarop je hem hebt ingesteld op het moment dat de kinbak omhoog en daarna weer omlaag doet. Het is natuurlijk een kleine moeite om je vizier daarna weer in te stellen, maar hoe minder je handen aan je helm zitten – hoe meer ze aan het stuur zitten en hoe meer je je kunt focussen op je rit.
Qua ventilatie is de helm uitgebreider dan bij de C4 helm, en wij vinden ook dat de schuifjes stevig aanvoelen – iets dat heel welkom is op deze helm gezien de ervaring met de C4. Er is nu ook een soort dubbele lucht inlaat bij de kin die ervoor zorgt dat er lucht omhoog langs het vizier loopt, maar ook direct richting de mond. Er zit een filtertje tussen dat overigens ook vervangbaar en wasbaar is.
Schuberth SC2 communicatiesysteem
Iets dat ook heel belangrijk is voor de tourrijder, is natuurlijk de voorbereiding voor een communicatiesysteem. De C5 heeft het meest indrukwekkende systeem dat wij tot nu toe hebben gezien. Zoals je misschien bent gewend van de C4 is de C5 van binnen al gevuld met speakers, antennes, bedrading enzovoort. De installatie van de module zelf is ontzettend simpel, maar het is wel echt een serieuze module.
De nieuwe Schuberth SC2 is gebaseerd op de 50S van SENA, en dat betekent dat deze helm beschikt over het MESH 2.0 systeem. Daarmee kun je in een group mesh intercom gesprek verbinden met maximaal 24 rijders – en in een open mesh intercom gesprek is het aantal rijders zelfs onbeperkt!
Schuberth C5 met MESH intercom van SENA
Qua spraaktijd heb je ongeveer 8 uur als je het MESH systeem gebruikt, voor de reguliere Bluetooth intercom geldt zo’n 12 uur. Er zit een afstandsbediening bij in het doosje en het systeem heeft ook voice control met ondersteuning voor Siri en Google Assistant. Je bent nog geen minuut bezig met het installeren van deze state-of-the-art communicatie module, alles is al helemaal voorbereid en uitgedacht.
Schuberth C5 kleuren en prijzen
Het is duidelijk dat Schuberth met deze nieuwe helm en communicatie-set helemaal weer bij de tijd zijn. Alles is up-to-date en wij van Voordeelhelmen zijn onder de indruk van wat ze afgeleverd hebben. De achterstand die ze hadden opgebouwd met de C4 maken ze weer goed, en dat was ook nodig.
De helm kost iets meer dan de C4 Pro. Voor een basiskleur betaal je €629 en voor een printje betaal je €729. Het SC2 communicatiesysteem kost €349. Niet bepaald goedkoop, maar je krijgt er wel een legendarische tourhelm met veel comfort en gemak voor terug. Bestel de nieuwe Schuberth C5 motorhelm.