De beste systeemhelmen van 2024
Wij krijgen vaak de vraag: ‘wat is nou de beste systeemhelm voor mij?’. Een lastige vraag, want elk hoofd heeft een andere vorm, en elke helm heeft een andere pasvorm. Wat ons betreft zijn dit de 5 beste systeemhelmen voor 2024 en we vertellen je waarom.
Onze top 5 systeemhelmen van 2023 en 2024
Tegen het einde van de onderstaande video weet jij welke van onze top 5 systeemhelmen voor jou de beste is.
Scorpion EXO-Tech EVO Carbon
Als je mijn video van twee jaar geleden gezien hebt, dan is het misschien geen verrassing dat de Scorpion EXO-TECH Carbon in de lijst staat. Dit is de Carbon variant van de EXO-TECH EVO, gemaakt van een carbon en glasvezel composiet materiaal, wat de helm sterker en lichter maakt. Alle nieuwe EXO-TECH EVO helmen zijn gekeurd volgens de nieuwe ECE 22.06 norm.
De EXO-TECH EVO Carbon is een hybride systeemhelm met een unieke kinbak die achterover geklapt kan worden, waardoor het comfortabel is voor stadsritten op warme dagen. De helm is dubbel gehomologeerd voor legaal rijden met de kinbak open en gesloten. Er is een meegeleverde Pinlock anti-condens lens voor het vizier. Het kinstuk kan eenvoudig worden omgeklapt, waardoor de helm snel kan worden omgevormd van een systeemhelm naar een jethelm. Dit systeem maakt de helm uniek.
De Scorpion EXO-TECH heeft ook een geïntegreerd zonnevizier en eenvoudig te bedienen ventilatieopeningen. Deze helm is geschikt voor toerrijders, motorscooters en MP3-rijders, vooral in stedelijke gebieden. Voor lange afstanden en woon-werkverkeer zijn er echter andere systeemhelmen beschikbaar die we later zullen bespreken.
LS2 Advant
Hybride helmen zijn tegenwoordig erg populair, met twee stuks in mijn top 5. De LS2 Advant lijkt op de EXO-TECH qua uiterlijk en functies, maar heeft een vriendelijker prijskaartje en enkele voordelen ten opzichte van de Scorpion.
De LS2 Advant is de goedkoopste van de 5 helmen in de lijst en heeft een KPA buitenschaal, wat staat voor "Kinetic Polymer Alloy." Dit maakt de helm sterker en lichter dan een gewone polycarbonaat helm.
Het gewicht van de helm is goed gebalanceerd en voelt comfortabel tijdens het dragen. De P/J homologatie werkt automatisch door het kinstuk omhoog te klappen. Het zonnevizier is solide en eenvoudig te bedienen, met een meegeleverde Pinlock anti-condens lens.
De wangstukken lopen ver naar voren en verminderen windruis, en het Emergency Quick Release systeem is een welkome toevoeging. De RVS ratelsluiting is een premium kenmerk in deze prijsklasse.
Hoewel de helm niet zo geavanceerd is als een Shoei Neotec II of Schuberth C5, biedt hij een degelijke optie voor een mooie prijs. De comfortabele pasvorm, stevige constructie en ECE 22.06 keuring maken deze helm geschikt voor elke toerrijder en klaar voor de toekomst.
Shoei Neotec II
We kiezen geen winnaar uit de 5 beste systeemhelmen, maar als we dat zouden doen – dan zou de Shoei Neotec II al een flinke voorsprong hebben. Deze helm is namelijk al in 2018 uitgekomen, en tóch zit hij nog steeds in het rijtje voor 2023.
De buitenschaal van de Neotec II is gemaakt van een aantal verschillende soorten materialen. Het zogeheten Advanced Integrated Matrix is opgebouwd verschillende lagen van glasvezels, carbonvezels en aramide. Ook wordt de buitenschaal gemaakt in 3 verschillende schaalmaten, deze helm is de enige in het rijtje waarbij dat zo is.
De Shoei Neotec II heeft een fantastische pasvorm, deze helm zit bijna altijd goed – en mocht het toch nog beter kunnen, dan maken we de helm voor je op maat met het Shoei Personal Fitting System.
De voering van deze systeemhelm voelt zacht en tegelijkertijd robuust aan. Ook hier sluit de voering erg goed af aan de onderkant van de helm, mede dankzij dit feit behoort ook deze tot een de stilste systeemhelmen.
Bij de Shoei Neotec II zijn er een aantal bijzonderheden die er uitspringen vergeleken met andere modellen. Zo lopen de randen van het vizier rond af en sluiten ze strak tegen de schaal aan. Dit zorgt ervoor dat het vizier wind- en waterdicht is en blijft. Uiteraard zal het vizier niet zomaar beslaan aangezien ook deze helm geleverd wordt met een Pinlock anti-condens vizier.
Het zonnevizier van de Neotec II is makkelijk te bedienen met de traploze schuif aan de zijkant van de helm. De voorkant van de helm heeft een soort kleine spoiler, deze zorgt voor meer stabiliteit op hogere snelheid. Uiteraard is ook de Shoei Neotec 2 voorzien van het P/J keurmerk.
De Neotec II is voorbereid op het Sena SRL communicatiesysteem dat helemaal kan worden weggewerkt in de helm. Hierdoor heb je geen grote module aan de zijkant van de helm en verandert er niks aan de pasvorm.
De spoiler en ducktail diffuser aan de achterkant zorgen voor gesmeerde verwerking van de rijwind in het vacuümgebied. Dit zorgt ervoor dat de helm stabiel blijft, en dat je geen heftige trekkende bewegingen aan je hoofd voelt.
In hart en nieren is dit een toerhelm, maar eigenlijk is de Neotec II voor vrijwel alle rijders geschikt, het is een beetje een allrounder. Je kunt met deze helm makkelijker de hele wereld rondreizen, woon-/werkverkeer doet ie lachend, maar ook in en rond de stad is deze helm hartstikke praktisch.
AGV Tourmodular
Wat voor soort helm is de nieuwe AGV Tour Modular? Eigenlijk zit het antwoord al in de vraag, het is door en door een toerhelm. Dat betekent trouwens niet dat de helm op geen enkele ander type motor past, maar het is wel wijs om bij een tourmotor of misschien een naked bike te blijven voor de allerbeste resultaten. Rijd je een sportieve motor en wil je graag een systeemhelm? Kijk dan eens naar de Sport Modular van AGV, of een integraalhelm.
De nieuwe AGV Tour Modular was een van de eerste systeemhelmen met de nieuwe ECE 22.06 keuring. Wat betekent dit eigenlijk? Simpel gezegd dat de motorhelm is getest volgens strengere regels en eisen. Zo hebben ze bijvoorbeeld is deze keuring opgenomen dat de helm aan een rotatietest moet voldoen, en worden de helm getest met accessoires zoals een zonnevizier of een geïntegreerd communicatiesysteem. Hoe dan ook is het goed nieuwe voor ons als motorrijders, want onze helmen worden hierdoor alleen maar veiliger!
De buitenschaal van deze helm komt in drie verschillende schaalmaten en is gemaakt van carbonvezel, aramide en glasvezel. De multi-densiteit EPS binnenschaal komt in 4 verschillende maten. Wat ook interessant is, is dat de schaal op een manier is gevormd dat deze bij 130 km/h min of meer gewichtloos zou moeten voelen. In de praktijk hangt af van een aantal verschillende factoren, maar het klopt wel dat zelfs zwarte helmen licht aan kunnen voelen als ze goed in de wind liggen. De Tour Modular is uiteraard windtunnel getest.
De AGV Tour Modular is voorbereid voor het AGV INSYDE Bluetooth communicatiesysteem. Dit systeem is gebaseerd op het DMC MESH systeem van Cardo en is zeer makkelijk om te installeren en te bedienen.
Schuberth C5
Na ups en downs in de afgelopen jaren met Schuberth, zijn we blij met de langverwachte C5. Deze tour/sport helm valt op door het grote vizier en originele Pinlock lens, ideaal voor sportieve motoren. De helm voldoet aan de nieuwe ECE 22.06 norm en is P/J gehomologeerd.
De buitenschaal is versterkt met een laag carbon, waardoor deze sterker en lichter is, met een gewicht van ongeveer 1640 gram in de kleinste maat. Opvallend is dat de helm slechts twee schaalmaten heeft, wat verrassend is voor de prijs.
De geïntegreerde zonnevizier is groot en eenvoudig te bedienen. Een dubbele luchtinlaat zorgt voor luchtstroom naar boven en naar de mond, afhankelijk van de instelling. De pasvorm is vergelijkbaar met de C3 en de voering voelt zacht en comfortabel aan.
De helm is voorbereid op het SC2 communicatiesysteem, gebaseerd op de SENA 50S, met MESH-technologie. De Schuberth C5 biedt droog, veilig en comfortabel rijden voor alle soorten ritten en blijft stil qua geluid.