De lichtste systeemhelm ooit gemaakt; dat is de AGV Sportmodular in een notendop. Hoe deze helm rijdt? Ik ga het je vertellen in deze review want ik heb er net een dagje mee gereden.
AGV Sportmodular: specificaties
Voordat ik je alles ga vertellen over mijn eigen bevindingen, eerst meer specificaties. Ik maakte tijdens de EICMA 2017 voor het eerst kennis met de Sportmodular. De schaal van deze helm is gemaakt van 100% carbon, een unicum in de helmenwereld. Dat maakt deze helm tevens de lichtste systeemhelm ooit gemaakt; gemiddeld weegt hij 1295 gram. Omdat de Sportmodular in drie verschillende maten buitenschaal gemaakt wordt is hij in de kleinste maat 50 gram lichter en in de grootste maat 50 gram zwaarder. Verder kunnen we vertellen dat de helm met een geïntegreerd zonnevizier komt, het buitenvizier is 4.6mm en is op dezelfde manier gemaakt als de Pista GP R. Qua geluid zou hij in theorie stiller zijn dan de Schuberth C3 Pro, maar daarover later meer. Prijzen beginnen bij 699 euro. Tot zover de belangrijkste theorie.
Alle specificaties lees je overigens terug op de productpagina van de AGV Sportmodular.
Doelgroep: voor wie is deze helm?
Vijf jaar heeft het geduurd voordat de Sportmodular volledig was ontwikkeld. Wat AGV met deze helm wil? Sportiviteit in combinatie met het comfort van een systeemhelm. Natuurlijk kan iedereen die deze helm vet vind hem dragen, maar hij is speciaal ontwikkeld voor de sportieve motorrijder die wél een systeemhelm wil hebben.
Dat blijkt onder andere uit het extreem lage gewicht: 1295 is zelfs voor een integraalhelm bizar licht. Daarnaast komt het race-DNA van AGV overal terug: het dikke vizier met race-sluiting, de dubbele D sluitingsgesp, de doordachte aerodynamica en natuurlijk de goede ventilatie. Kortom; een mix tussen het comfort van een systeemhelm met geïntegreerd zonnevizier en het sportieve karakter van een echte racehelm. Deze combinatie heb ik nog nooit op deze manier terug gezien; wat dat betreft is het dus een unieke helm.
Review: mijn rij-ervaring
Hoe is de AGV Sportmodular in de praktijk?
Draagcomfort
Ik heb een redelijk ovaal hoofd en wat blijkt: de Sportmodular zit me als gegoten. Hij sluit goed aan op mijn hoofd, maar irriteert nergens. Dat geeft uiteraard geen garantie dat de helm bij iedereen lekker zit. Daarom adviseer ik je bij deze om naar de winkel te komen om de Sportmodular zelf te passen.
De dubbel-D gesp is even wennen, maar eenmaal beheerst voelt dit vertrouwd. Wel zit het kinbandje bij mij wat ver naar achteren. Tijdens het rijden valt meteen het lage gewicht op. 1295 gram klinkt in theorie al weinig, maar in praktijk lijkt het eerder nog 50 gram. Ik voel de helm nauwelijks zitten tijdens het rijden.
Dat komt ook door de goede aerodynamica. De helm blijft mooi stabiel, ook op hogere snelheden en ook bij het bekende ‘over de schouder kijken’. Waanzinnig knap gedaan.
Geluid
Een van de beloftes die AGV deed met deze systeemhelm is dat hij qua geluid zeker de concurrentie kan aangaan met de gevestigde orde Shoei en Schuberth. Ook bij het testen van deze helm heb ik met oordoppen gereden en inderdaad; geen overmatige windruis. Fluisterstil is hij natuurlijk niet, maar die helm moet volgens mij nog uitgevonden worden. Ook moet je op hogere snelheid het vizier volledig dicht drukken, anders ontstaat er een fluittoon door de wind die tussen het kiertje aan de onderkant giert.
Vizier
Over dat vizier gesproken. Het eerste is opvalt is de breedte ervan. Volgens AGV is dat 190 graden, net zo breed als het menselijk oog kan kijken. En inderdaad, als je recht vooruitkijkt, is het zicht in je ooghoeken ook vrij. De hoogte is minder spannend: zicht genoeg maar minder spannend als bij de Schuberth C4. Voor de raceliefhebbers onder ons; plat op de tank geeft ook nog voldoende zicht naar voren.
Wennen was voor mij de sluiting van het vizier. Dit is het zelfde mechanisme als in de Pista GP R en zorgt ervoor dat het vizier vergrendeld is in gesloten positie. Openmaken gaat daarom minder soepel, maar het lukt wel.
Verder wordt de helm geleverd met een Pinlock Max120 anti-beslaan vizier. Deze zit over de volledige breedte van het vizier en geeft dus geen vertekeningen.
Ventilatie
Ventilatiemogelijkheden vind je op de kin, het voorhoofd en op de achterkant van de helm. Ze zijn alle drie afsluitbaar en makkelijk te bedienen met handschoenen aan. De achterste sluiting dient tevens als spoiler als hij is opengeklapt.
Conclusie review AGV Sportmodular
Wat een helm! Ik ben gek op extremen en AGV heeft met de Sportmodular iets heel extreems neergezet. Het lage gewicht is niet alleen iets waarover je kan opscheppen tegenover je motorvrienden, het is ook bijzonder effectief. Ondertussen kan je bij het stoplicht en tijdens het tanken de helm gewoon open gooien, zonder ‘m te hoeven afzetten. Klinkt als een win-win. Al dat moois komt ook met een prijskaartje (je verwacht het niet). De Sportmodular begint bij 699 euro en daarmee is hij ietsje duurder dan de Schuberth C4 (v.a. 649) en de Shoei Neotec 2 (v.a. 599). Maar als je opzoek bent naar de gaafste, lichtste en sportiefste systeemhelm, moet je sowieso de Sportmodular hebben!