De temperaturen zakken, een gure oostenwind blaast je zowat van je motor en moeder de vrouw kookt weer stamppot. De winter staat voor de deur. En dat betekent dat motorrijden niet per se heel plezierig meer is. Om je motor optimaal voor de winter weg te zetten hebben we een paar handige tips voor je. Zo weet je zeker dat bij de eerste lentezon jouw stalen ros in topconditie gereed staat.
Accu
Een van de meest kwetsbare delen wat betreft kou is de accu. Afhankelijk van waar je motor staat gestald in de winter, zijn er verschillende oplossingen. Staat je motor binnen op een plek waar de temperatuur niet onder het vriespunt zakt? Dan kan je accu prima laten zitten en ‘m op een druppellader aansluiten. Deze zorgt ervoor dat de accu niet ontlaat.
Staat je motor op een plek waar het mogelijk wel kan gaan vriezen? Dan adviseer ik je om de accu uit je motor te halen. Bewaar de accu ergens in huis waar de temperatuur redelijk constant is en niet onder de 10 graden Celsius zakt. Om ontlading te voorkomen kan je hem voor alle zekerheid aan de druppellader hangen. We hebben een paar goeie laders van bijvoorbeeld Optimate in het assortiment.
Benzinetank
Iets dat je ten aller tijden wilt voorkomen is roest aan de binnenkant van de benzinetank. Bij langere stilstand kan er condens aan de binnenkant van de tank ontstaan. Tank daarom voor het wegzetten de motor helemaal vol. Eventueel kan je er een additief of brandstofstabilisator bijgooien, die ervoor zorgt dat je benzine niet verouderd.
Ketting
Spuit voor het wegzetten van je motor ook even goed de ketting in met kettingspray. Dit voorkomt dat deze tijdens de wintermaanden gaat roesten.
Banden
Heb je een bok? Zet de motor daar dan op als je hem voor langere tijd weg zet. Dit voorkomt de vorming van een platte band. Geen bok? Pomp dan je banden stevig op (3 bar), dit helpt ook tegen vervorming van het rubber. Af en toe de motor een stukje verzetten kan ook geen kwaad.
Voorkom roestvorming
Je motor inspuiten met siliconenspray of smeermiddel zoals bijvoorbeeld WD40 helpt roestvorming te voorkomen. Dit geldt natuurlijk alleen voor de ijzeren/metalen onderdelen. Denk hierbij aan je velgen, motorblok, vering, uitlaat, frame en achterbrug. Als je toch bezig bent, vet dan meteen de kabels in en smeer je stekkers en contactpunten. Remschijven kan je beter niet inspuiten, dit zal niet ten gunste komen van de remcapaciteit van je motor.
Tips voor de doorrijders
De echte bikkels laten zich natuurlijk niet uit het veld slaan door een beetje kou. Toch vergt het rijden in de winter wel een paar kleine aanpassingen en controles.
- Spuit je motor in met een corrosiebeschermer. Voordat de eerste pekel op de weg ligt, is het verstandig de motor goed schoon te maken. Als de motor is opgedroogd kan je ‘m inspuiten met een corrosiebeschermer. Je kan ook een siliconenspray gebruiken, maar let er wel op dat dit een dikkere variant is. Het beste is om na ieder ritje door de pekel de motor met koud water grondig af te spuiten en opnieuw in te sprayen. Wacht hier wel mee totdat de motor is afgekoeld, anders spuit je de pekel juist verder in het metaal.
- Hang je motor ’s nachts aan de druppellader. Dit voorkomt startproblemen in de ochtend.
- Check je verlichting regelmatig. Waarschijnlijk ga je in het donker van huis en kom je ook in het donker thuis. Goed gezien worden is in deze donkere dagen essentieel.
- Winterbanden. Ze bestaan wel voor motoren, maar zijn nog niet zo goed doorontwikkeld als de exemplaren die je onder je auto hebt zitten. Controleer in ieder geval regelmatig de spanning en het profiel van de band.
- Kleed je goed aan. Met bijvoorbeeld thermo onderkleding en winterhandschoenen. Er is niets vervelender dan bevroren lichaamsdelen.