Ik ga een dag op het circuit rijden met mijn motor, wat heb ik nodig?
Een dag op het circuit: de ultieme droom van vele motorrijders! Heb je nog nooit op het circuit gereden en wil je weten waar je aan moet denken? Of ben je al ervaren en wil je er zeker van zijn dat je niets vergeet? Wij hebben samen met Dainese een lijst samengesteld van 10 essentiële benodigdheden voor een geslaagde dag op het circuit. Lees snel verder!
1. Een helm met donker vizier
Racehelmen hebben een iets specifiekere vorm dan reguliere motorhelmen, vaak met verschillende spoilers om de aerodynamica te bevorderen. Een integraalhelm met een dubbel-D-sluiting is te allen tijde de meest veilige (en vaak ook verplichte) optie. Tenzij je in de regen rijdt, is het altijd het prettigst om met een dark smoke vizier te rijden. Zo’n donker getint vizier zorgt ervoor dat je ogen minder snel vermoeid raken, wat natuurlijk ook beter is voor je concentratie. Vergeet ook de tear-offs niet, zodat je tussendoor niet hoeft te stoppen om je vizier schoon te maken. Op hele hete dagen is het ook absoluut aan te raden gebruik te maken van een intern hydratatiesysteem dat je kunt verbinden aan de bult op je racepak.
2. One-piece race pak
Een leren motorpak is eigenlijk een soort moderne bepantsering. Een goed motorpak zorgt voor optimale en maximale bescherming in combinatie met flexibiliteit. De laatste generatie one-piece motorpakken van Dainese zijn uitgerust met een D-air® airbag systeem dat wordt geactiveerd op het moment dat je het nodig hebt. Iets dat vaak onopgemerkt blijft, zijn de metalen plaatjes op de schouders, ellebogen en knieën op alle Dainese pakken. Plastic kan eventueel nog blijven hangen op het asfalt, maar bij de metalen sliders is de kans hierop nihil. Dankzij de elastische panelen op de rug, knieën en het torso is het pak in alle posities comfortabel te dragen. Uiteraard is het pak wel specifiek ontworpen voor gebruik in rijpositie, niet staand. Eventueel is het zelfs mogelijk om een Dainese pak volledig te personaliseren met Dainese Custom Works.
3. Rugbeschermer
Vergeet nooit je rugbeschermer. Sinds de introductie eind jaren 70 is de rugbeschermer (ook wel ‘back protector’) een van de meest fundamentele protectiedelen op het circuit én op de openbare wegen. Er zijn verschillende soorten rugbeschermers, sommige zijn echter specifiek ontworpen voor gebruik op het circuit. Ze zijn lichtgewicht en compact. Alle D-air® motorpakken zijn dan ook uitgerust met een rugbeschermer voor dit doeleinde. De protector is licht en perfect geïntegreerd in het pak.
4. Handschoenen
Racehandschoenen moeten lang zijn, van leer gemaakt zijn en voorzien zijn van stevige plaatjes van carbon of metaal op de achterkant, knokkels en vingers. Alle stiksels moeten verstevigd zijn met aramidevezel, een materiaal dat bestand is tegen de zeer hoge temperaturen die worden gegenereerd door frictie met het asfalt.
5. Laarzen
Alle Dainese racelaarzen beschikken over het Axial Distortion Control System; een scharnier dat ervoor zorgt dat je de enkel niet kunt buigen in onnatuurlijke standen. IN-modellen worden gedragen onder het pak, verbeteren de aerodynamische prestaties, verminderen het gewicht en verhogen het beschermingsniveau. Als de laarzen in het pak geïntegreerd zijn, wordt de voet beter beschermd tegen buigen en is er ook minder materiaal dat kan blijven haken achter externe objecten.
6. Onderkleding
Zorg er altijd voor dat je goede onderkleding draagt, vooral op warme dagen. Een dun laagje ademend materiaal tussen je huid en het pak houdt je droog en maakt het een stuk comfortabeler. Onderkleding zorgt ook voor minder frictie tussen je huid en het pak bij het aan- en uittrekken. Deze verminderde wrijving geldt ook in het geval van een valpartij; er is dan minder kans op krassen op de huid. Onderkleding komt in verschillende materialen en gewichten, en welke je kiest is afhankelijk van de temperatuur.
7. Sokken
Lange of halflange sokken zijn de beste optie. Enkelsokken of sneakersokken zijn verre van ideaal bij het dragen van motorlaarzen. Hoewel laarzen best comfortabel kunnen zijn, kunnen de stiksels en klittenbanddelen vervelend zitten op de kuiten en enkels.
8. Drinken en supplementen
Het is op een intensieve circuitdag heel belangrijk dat je goed gehydrateerd blijft, zeker op warmere dagen. Minerale zoutsupplementen zijn heel nuttig en ook beter dan kraanwater, omdat ze rehydraterend werken. In de ideale situatie heb je je energiedrank bij je tijdens je sessie: dit wordt mogelijk gemaakt door het geïntegreerde hydratatiesysteem dat je kunt aansluiten op AGV-racehelmen.
9. Douchespullen
Is er iets lekkerder dan een warme douche na een zweterige dag in een leren pak? Breng alles mee wat je nodig hebt om je op te frissen na een intensieve dag op het circuit. Een goed circuit heeft altijd douches beschikbaar.
10. Je motorsleutel
Meestal zet je jouw motor de avond van tevoren in (of op) een wagen en neem je de sleutels vervolgens mee naar huis. Vergeet ze dan ook niet mee te nemen de volgende ochtend dat je vertrekt! Het klinkt logisch, maar stel dat je aankomt bij het circuit en je realiseert dat de sleutels nog thuis in een la liggen…